دسته‌بندی نشده

نکاتی برای تغذیه ی نوزاد

به گزارش مجله بنوو ، جلال الدین میزیرزاز ، در مورد تغذیه نوزاد در 6 ماه دوم زندگی و اصول تغذیه مکمل که بسیار مهم است ، افزود: در اصول تغذیه مکمل ، باید به نکات مهمی توجه کنیم که شامل موارد زیر است:

1- بعد از تغذیه کودک غذاهای کمکی را با شیر مادر بدهید ،

2- غذای کمکی را از نظر نوع و مقدار به تدریج شروع کنید و آن را مطابق اشتهای کودک افزایش دهید ،

3- با یک غذای ساده و مجاز شروع کنید و کمتر بخورید. . کمی به مخلوط چند ماده اضافه کنید.

4. در ابتدا ، غذاها باید نسبتاً نازک ، اما کمی ضخیم تر از شیر مادر باشند و به تدریج مقدار ، غلظت و تنوع را افزایش دهند تا نوزاد ضمن آشنایی با طعم و مزه و قوام غذا ، بتواند جویدن کند.

5- برای شروع تغذیه تکمیلی ، می توانید فرنی بدهید و بعد از چند روز انواع فرنی و سوپ های ساده را در فواصل 3 روز تا یک هفته ،

6- غذاهایی مانند اسفناج ، گوجه فرنگی ، توت ، گیلاس ، گیلاس ، خربزه کیوی و از شیر گاو نباید برای کودک زیر یک سال استفاده شود.

7- به دلیل احتمال عفونت بوتولیسم ، نباید به کودک زیر یک سال عسل داده شود.

8- از افزودن نمک ، ادویه و چاشنی ها. همچنین از رب گوجه فرنگی در غذای کودک زیر یک سال خودداری کنید.

9- افزودن روغن زیتون ، کره و ماست برای افزایش انرژی غذای کودک توصیه می شود.

10- بعد از 9 ماه مقداری گوشت و سپس لوبیا ، نخود و لوبیا اضافه کنید. توصیه می شود زرده تخم مرغ رنده شده را به غذای کودک اضافه کنید.

11. از سبزیجات برگ سبز مانند جعفری ، شوید و سبزیجات نارنجی مانند هویج برای تأمین ویتامین ، می توانید به غذای کودک اضافه کنید و

12- قطره A + D یا مولتی مصرف کنید. برای رفع نیازهای کودک خود ویتامین ها و قطره های آهن را جدی بگیرید.

رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه شروع غذای کمکی می تواند با لعاب برنج و فرنی باشد ، گفت: پس از آن می توان کودک سوپ یا خورشت له کرد (شامل برنج ، هویج ، سیب زمینی ، گشنیز ، جعفری ، روغن کانولا و رشته فرنگی) ) همچنین لازم است با شروع غذای کمکی ، هرچقدر دوست دارد به او آب جوشیده و خنک شده بدهید.

رزاز اظهار داشت: برای شروع در روزهای اول مادران باید با یک قاشق غذاخوری غذای مجاز شروع کنند و بسته به اینکه کودک در چه ماهی است و همچنین بر اساس میل او حجم غذا افزایش می یابد. به عنوان مثال ، در 6 ماهگی ، با یک وعده شروع می شود و به سه وعده افزایش می یابد و اگر کودک اشتها داشته باشد ، یک یا دو میان وعده پوره سبزیجات در نظر گرفته می شود.

رئیس انجمن تغذیه ایران ادامه داد: پس از غلات ، گوشت (گوسفند و مرغ) ، سبزیجات و میوه ها باید در غذای نوزادان قرار گیرند. گوشت ، سبزیجات ، میوه ها را می توان به صورت پوره (بدون نمک و شکر) به کودک داد. بنابراین می توان بعد از پوره فرنی و گوشتی ، پوره سبزیجات و میوه (پوره سیب ، گلابی ، موز رسیده و هویج) به غذای نوزادان اضافه کرد.

وی افزود: پس از تحمل غذاهای یک جز مانند پوره گوشت (گوشت گوسفندی و مرغ) ، پوره سبزیجات و میوه ، می توان ترکیبی از دو یا چند ماده مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، گوشت و غلات را به شکل شیر به نوزاد داد. از پوره یا سوپ مخلوط. ” عدس و ماش نیز می توانند به سوپ کودک اضافه شوند و با بزرگتر شدن کودک و پذیرایی او ، سوپ ها و غذاهای نرم باید غذاهای سخت تری شوند تا رشد جویدن کودک را افزایش دهند.

رئیس انستیتوی تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: مصرف توت ، گیلاس ، آلبالو ، خربزه ، کیوی و شیر گاو به دلیل حساسیت و رشد کم رشد کلیه توصیه نمی شود. عفونت بوتولیسم نباید به کودک زیر یک سال داده شود. زیرا هنوز ایمنی لازم برای مقاومت در برابر آن را ندارد. سرانجام ، از پایان 11 ماهگی ، کودک می تواند به تدریج از غذای سفره خانواده استفاده کند. از این ماه به بعد ، غذای اصلی کودک وعده هایی است که می خورد و شیر مادر مکمل او است. از افزودن نمک ، ادویه و چاشنی ها و همچنین رب گوجه فرنگی به غذای کودک زیر یک سال خودداری کنید.

رزاز گفت: افزودن موادی مانند شکر برای افزایش انرژی کودک باید محدود شود تا طعم کودک به طعم شیرین عادت نکند. افزودن روغن زیتون ، کره و ماست برای افزایش انرژی غذای کودک توصیه می شود.

وی گفت: همچنین توصیه می شود بعد از 9 ماه مقداری گوشت و سپس لوبیا ، نخود ، عدس و حبوبات اضافه کرده و به غذای کودک تخم مرغ رنده شده اضافه کنید تا پروتئین مورد نیاز کودک در غذای کودک تأمین شود.

رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه افزودن برخی مواد باعث غنی شدن مواد غذایی در ویتامین ها و مواد معدنی می شود ، افزود: برای این منظور به مادران توصیه می شود از سبزیجات برگ سبز مانند جعفری ، شوید ، گشنیز و سبزیجات نارنج استفاده کنند. آنها همچنین حاوی ویتامین A هستند و برای رفع نیاز به این ویتامین می توانید از هویج و کدو حلوایی در غذای کودک استفاده کنید.

رزاز همچنین پودر گردو را منبع مهم مواد معدنی و همچنین منبع انرژی و پروتئین برای استفاده در تغذیه کودک دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا