دسته‌بندی نشده

کمبود کلسیم دربدن چه عواقبی به دنبال دارد؟

به گزارش بخش خبری سلامتی از مجله بنوو، مریم امینی گفت: سلول های استخوانی در بدن به شکل طبیعی مانند کهیر هستند ، اما با این بیماری استخوان ها سوراخ می شوند ، بسیاری از استخوان های بدن از بین می روند و تشکیل استخوان کاهش می یابد. استخوان ها به تدریج با کوچکترین ضربه و حتی هنگام عطسه و سرفه ضعیف و شکسته می شوند.

وی علت پوکی استخوان را وراثت ، جنس ، سن ، نژاد و کورتیکواستروئیدها دانست و گفت: زنان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند و هرچه پیرتر شوند پوکی استخوان بیشتر می شود و نژادهای قفقاز و آسیا در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند.

این متخصص تغذیه افزود: اگر پدر و مادر یا خواهر و برادر به پوکی استخوان مبتلا شوند شیوع آن بیشتر است. البته این بیماری به بدن و هورمون های افراد نیز بستگی دارد.

امینی گفت: “وقتی هورمون ها در بدن ، به ویژه استروژن پایین می آید ، استخوان ها ضعیف می شوند.” و به همین دلیل ، اگر بعد از یائسگی از خود مراقبت نکنند ، احتمال پوکی استخوان در آنها بیشتر است. در مردان ، این بیماری به تدریج پیشرفت می کند.

استادیار گروه تحقیقات تغذیه در انستیتوی ملی تحقیقات تغذیه و غذا گفت: “هورمون تیروئید یکی دیگر از دلایل پوکی استخوان است که ترشح بیش از حد آن باعث شکستگی استخوان می شود.” وی گفت: “مصرف زیاد الکل می تواند به استخوان ها آسیب برساند.” سیگار کشیدن همچنین خطر بیماری را افزایش می دهد.

امینی در ادامه گفت که کورتیکواستروئیدها باعث تجزیه استخوان می شوند ، که برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شود.

وی به علائم پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: این بیماری در مراحل اولیه بدون علامت است اما اگر به مرور زمان استخوان ها ضعیف شود ، به سرعت کمر درد ظاهر می شود که ناشی از شکستگی مهره های کوچک بدن ، کاهش رشد ، قوز عقب ، خمیدگی و شکستگی است. می شود. یعنی استخوان با کوچکترین ضربه ای روی استخوان می شکند.

امینی در مورد رژیم غذایی برای جلوگیری از پوکی استخوان گفت: “به طور کلی ، سبک زندگی نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد زیرا سبک زندگی کم تحرک ، پوکی استخوان را بدتر می کند و ما ورزش هایی مانند پیاده روی ، دویدن و تمرینات قدرتی را توصیه می کنیم.” و برای جلوگیری از بیماری های خاص ، ورزش های وزنه برداری و حمایت از وزن را انجام دهید.

دانشیار گروه تحقیقات تغذیه موسسه تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه بر اساس تجربه ، عادات غذایی همراه با کاهش طولانی مدت کلسیم منجر به کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی استخوان می شود ، گفت: ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم دارد و توصیه می شود از 50 سالگی با لبنیات کم چرب ، سبزیجات برگ سبز تیره ، ساردین کنسرو شده ، محصولات سویا برای گیاهخواران و در صورت لزوم به عنوان مکمل مصرف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا