نحوه پرداخت حق بیمه در بیمه عمر و سرمایه گذاری

نحوه پرداخت حق بیمه در بیمه عمر و سرمایه گذاری

حالا به سراغ مبحث نحوه پرداخت حق بیمه در بیمه عمر و سرمایه گذاریم برویم. دریافت حق بیمه در کل به صورت نقدی است. لیکن بیمه گران در برخی از رشته ها مثل بیمه مسئولیت یا برخی رشته های بیمه اموال از قبیل آتش سوزی، بدنه اتومبیل و … در صورت صلاحدید می توانند حق بیمه را به صورت اقساط نیز دریافت نمایند. در بیمه عمر به دلیل ماهیتی که داشته و بلندمدت است قانون گذار در ماده ۵ آیین نامه شماره ۱۱۳ که مربوط به بیمه عمر است این اجازه را به بیمه گر داده تا در صورت تمایل، اقساط حق بیمه را در بیمه عمر به صورت ماهانه نیز دریافت نماید.

از طرفی بیمه گذار مایل است حق بیمه را به صورت ماهانه پرداخت نماید. اما پرداخت ماهانه حق بیمه معضلاتی را به همراه دارد. که خوشایند بیمه گر و بیمه گذار نیست. و اگر بیمه گذار هنگام تکمیل فرم پیشنهاد بیمه نامه از سوی شبکه فروش بیمه گر اعم از نماینده یا بازاریاب با این مشکلات آشنا شود قطعاً ترجیح می دهد حق بیمه خود را به صورت سالیانه پرداخت کند.

نحوه پرداخت حق بیمه در بیمه عمر و سرمایه گذاری

این موضوع برای بیمه گر هم مطلوب تر است

این موضوع برای بیمه گر هم مطلوب تر است. زیرا اولاً هزینه های اداری خود را کاهش می دهد. اگر قرار به پرداخت ماهانه حق بیمه باشد بیمه گذار هر سال باید دفترچه اقساطی در اختیار داشته باشد. تا با استفاده از آن بتواند به بانک مراجعه و حق بیمه ماهانه خود را بپردازد. که هزینه چاپ و توزیع این دفترچه ها و همچنین عملیات مالی پیگیری وصول حق بیمه ها و … هزینه های هنگفتی را به بار می آورد. ثانیاً زمانی که حق بیمه را به صورت سالیانه دریافت کند، مصارف بیمه ای و حتی سرمایه گذاری را بهتر انجام می دهد. ثالثاً احتمال تأخیر در دریافت حق بیمه و یا عدم پرداخت آن بسیار پایین می آید.

برای بیمه گذار نیز بهتر است حق بیمه خود را به صورت سالیانه پرداخت کند. در این صورت اولاً سود بیشتری به اندوخته او پرداخت می شود. چون حق بیمه ای را که می توانست در طول ۱۲ ماه بپردازد به صورت یکجا و در ابتدای هر سال پرداخته است.

لذا بیمه گر کل مبلغ حق بیمه سالیانه را یکجا در چرخه سرمایه گذاری های خود وارد کرده و در نتیجه نسبت به پرداخت ماهانه سود بیشتری می دهد. ثانیاً وقت کمتری از بیمه گذار تضییع می شود. چون به جای ۱۲ مرتبه مراجعه به بانک در طی سال، تنها یک بار به بانک مراجعه کرده و حق بیمه را پرداخت می کند. که آن هم می تواند به صورت الکترونیکی پرداخت گردد. ثالثاً برخورداری از پوشش بیمه ای، با تعلیق بیمه نامه خدشه دار نخواهد شد.

اگر بیمه نامه اقساط عقب افتاده داشته باشد بیمه نامه به تعلیق می رود

طبق شرایط عمومی بیمه عمر، اگر بیمه نامه اقساط عقب افتاده داشته باشد بیمه نامه به تعلیق می رود. خواه عدم پرداخت حق بیمه به دلیل فراموشی بیمه گذار باشد، خواه تعطیلی بانک و مانند اینها. حال بیمه گذاری را تصور کنید که خود بیمه شده هم هست و ماه ها و سالها حق بیمه خود را به موقع پرداخت کرده است. اما با تنها دو قسط عقب افتاده فوت می کند. در این صورت چون بیمه نامه به حالت تعلیق درآمده است، بیمه گر نمیتواند سرمایه فوت را به ذی نفع بیمه نامه پرداخت کند و عملاً رسالت بیمه عمر بی سرانجام خواهد ماند.

در صورتی که با پرداخت سالیانه حق بیمه این معضلات نخواهد بود و در ضمن خود بیمه گذار نیز سود بیشتری را بابت پرداخت یکجای حق بیمه دریافت می نماید.
بیمه گران با آموزش شبکه فروش خود می توانند نمایندگان، کارشناسان و بازاریابان حرفه ای را تربیت کنند و به نحوی وارد بازار نمایند که هنگام تکمیل فرم پیشنهاد، شرایط بیمه نامه از جمله نحوه تسویه حق بیمه را طوری در نظر بگیرند که بیمه عمر کاملاً با نیاز افراد مطابقت داشته باشد و بیمه گذار را در پرداخت حق بیمه و همچنین ذی نفعان را در دریافت سرمایه فوت با مشکل مواجه نسازد. این موضوع می تواند به افزایش حجم پرتفوی بیمه گران نیز کمک کند.

بیشتر بخوانید: پوشش بیماری ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا