ملاقات با خانواده ی سازهای زهی و ویولن – آموزش ویولن ۲

نمونه های صوتی و تصویری

تمام آهنگهای معرفی شده در این کتاب به صورت فایل mp3 ارائه شده است. همچنین چند کلیپ تصویری نیز ارائه شده تا بتوانید حرکات کلیدی نواختن ویولن را در عمل ببینید. در بخش پیوست پایان کتاب به شما خواهم گفت که چگونه از فایلهای صوتی و تصویری استفاده کنید.


نمادهای به کار رفته در این کتاب

با ورق زدن کتاب به نمادهای کوچکی در حاشیهی آن برخورد خواهید کرد. امیدوارم توجه شما را به خود جلب کنند چون هدف آنها همین است هرجا یکی از این نشانه ها را دیدید، به دنبال اطلاعات زیر باشید:


راهنمایی: این نشانه مطالبی را به شما می آموزد که زندگی را برایتان بسیار آسان تر خواهد کرد، همچنین ویولن زدن را. نکته این است که به نشانه راهنمایی دقت کنید

به خاطر بسپار: این نماد چیزی را که ممکن است از قبل هم بدانید یادآوری کرده است تا به خاطر داشته باشید.

هشدار: وقتی نماد هشدار را می بینید حتماً به مطالب آن دقت کنید چون احتمال ایجاد خطا یا مشکلی را مطرح کرده است.


نکات فنی: نشانه اطلاعات مفیدی در مورد مبحثی خاص ارائه داده است. اما این اطلاعات حیاتی نیستند و کارتان را تحت تأثیر قرار نخواهند داد پس اگر دیدگاه فنی ندارید، میتوانید بعدا به سراغ این نماد بروید یا این که به سرعت از آن عبور
کنید.
ببینید و بشنوید: این نشانه یادآوری میکند که کتاب ویولن For Dummies چیزی بیش از کتابی ساده است و تجربه ای دیداری – شنیداری است نمونه های صوتی همراه این کتاب باعث میشود بتوانید به آهنگهایی که برایتان توضیح داده ام گوش کنید و حرکاتی را که برایتان توضیح داده ام در کلیپهای تصویری ببینید تا متوجه شوید که درست اجرا می کنید یا خیر. هر جا این نشانه را دیدید نمونه های صوتی را مرور کنید تا مطالب را به صورت عملی بیاموزید.


مقصد بعدی


در اغلب کتابها صفحه ی اول جای خوبی برای شروع ،است اما این کتاب فرق دارد. لازم نیست کتاب ویولن For Dummies را حتماً از اول تا آخر به ترتیب بخوانید. اگر به دنبال پاسخ چند سؤال در مورد نواختن ویولن باشید که ۳۷ سال است ذهن شما را مشغول کرده است و پس از آن به بخشهای قبلی بازگردید، رشته ی کلام و اصل مطلب را از دست نخواهید داد.
البته اگر با مبانی در فصل اول کار را شروع کنید و به تدریج در صفحات کتاب به سمت مطالب پیشرفته تر حرکت کنید بهتر است چون اصولا این کتاب مهارت به مهارت و فصل به فصل تنظیم شده است.
فرقی نمی کند که پیشینه ی شما در زمینهی موسیقی چیست؛ این کتاب راهنمای شما در دنیای نواختن ویولن خواهد بود پس تکیه دهید یا اگر میخواهید ویولن به دست بگیرید و صاف بنشینید و برای ساز زدن آماده شوید.

بخش ۱ – پس می خواهید ویولن بزنید

در این بخش لازم نیست حتما نوازنده ای حرفه ای باشید تا درست ویولن بزنید و از آن لذت ببرید. لازم نیست کودکی نابغه باشید یا ویولن یـک میلیون دلاری داشته باشید تا زیبا ساز بزنید. اما باید مرحله به مرحله کار کنید در فصل ۱ همه ی مطالبی را که باید در جایگاه نوازنده ویولن ،بدانید ارائه خواهم کرد سپس وقت آن است که سازتان را به دست بگیرید. فصل ۲ را مطالعه کنید تا با اسامی و کارکردهای اجزای ویولن آشنا شوید همچنین در این فصل، نحوه ی کوک کردن ویولن را می آموزید تا بتوانید تن صدای صحیح را ایجاد .کنید فصل ۳ نیز درباره ی نحوه ی به دست رفتن صحیح و راحت ویولن است.


فصل ۱ – معرفی ویولن



در این فصل:


آشنایی با ویولن
درآوردن صدا از ویولن
خواندن و نواختن موسیقی کاربردی کردن نظریه ی موسیقی
به کارگیری سبکهای مختلف نواختن
انتخاب ویولن و نگهداری از آن


لازم نیست حتماً نوازندهای حرفه ای باشید تا از ویولن زدن لذت ببرید. همین که یاد بگیرید چگونه برای دل خودتان – برای لذت موسیقی – ساز بزنید، واقعا رضایت بخش خواهد بود. این کتاب برای شماست؛ شما که همیشه دلتان میخواسته ساز بزنید اما فرصتی پیش نیامده یا در مدرسه چند درس یاد گرفتید یا آهنگ کوتاهی زده اید اما همان جا رها شده است این کتاب دقیقا از لحظه ای که جعبه ی ویولن را باز میکنید، آغاز میشود و گام به گام شما را پیش میبرد تا این که کاملا بتوانید با ویولن آهنگی بنوازید.



ملاقات با خانواده ی سازهای زهی

ویولن یکی از اعضای خانوادهی سازهای زهی است این خانواده شامل ویولای مجلل، ویلون سل باشکوه و کنترباس پرابهت .است مجموعا تعداد سیمهای این خانواده ۱۶ يا حتى است چون بعضی از کنترباسها ۵ سیم دارند. بعضی ها گیتار و چنگ را هم جزو این خانواده میدانند اما این خویشاوندان یک چیز کم دارند برای زدن این سازها و ایجاد صدا نیازی به آرشه نیست بنابراین خانوادهی سازهای زهی را به اسم سازهای زهی آرشه دار هم می شناسند تمام اعضای این خانواده یک ویژگی مشابه دارند؛ شکل کلی این نوع از سازها مانند هم بوده و صدای آنها به سرعت قابل تشخیص است.


ویولن – کوچکترین عضو خانوادهی سازهای زهی – سازی است که مردم در همه جای دنیا آن را میشناسند. اما کوچکترین عضو این خانواده بودن به معنای کم اهمیت تر بودن یا داشتن قدرت کمتر نیست؛ بلکه کاملا برعکس صدای سوپرانوی ویولن گستره ی وسیعی از احساسات حتی فرای نیروی ،کلمات را بر می انگیزد ویولن میتواند مانند نقاشان برجسته سایه روشن یا رنگهای تند خلق کند و نسلهای متمادی است که نوازندگان و شنوندگان را شیفته خود کرده و متحول نموده است.
ساختن ویولن مهارت زیادی میخواهد باید حسابی در دوره های کارآموزی و شاگردی خبره شوید تا بتوانید بیش از ۷۰ قطعه ی مختلف را کنار هم بگذارید و یک ساز زیبا بسازید. اما بسیاری از نوازندگان ویولن حلزونی ویولن را بخش مارپیچ زیبای انتهای ویولن در دورترین نقطه نسبت به نوازنده از برجستگی زینی شکل آن (برآمدگی آبنوسی کوچک که سیمگیر و کل قسمت زهی را در خود نگه میدارد تشخیص نمی دهند. این ناآگاهی تعجب آور نیست؛ مثلاً با وجود این که بیشتر مردم با اتومبیل آشنا هستند اما نمیتوانند قسمتهای خودکار آن را نام ببرند.


به دلیل این که پس از ساخته شدن ویولن بسیاری از اجزا داخل آن پنهان میشوند بیشتر نوازندگان با تجربهی ویولن نمیتوانند تمام اجزای آن را نام ببرند، اما همه ی نوازندگان با اجزای اصلی آشنا هستند. در فصل دوم شما را به سفری در دنیای ویولن خواهم برد و اجزای مهم آن را توضیح خواهم داد همچنین در این فصل برخی فرایندهای ساخت ویولن را توضیح داده ام و گام به گام از خارج کردن ویولن از کاور و شروع درس نوازندگی تا بازگرداندن آن به داخل کاور پس از پایان کار، شما را همراهی خواهم کرد.




دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا