بخش های مختلف دوره آموزش ویولن – آموزش ویولن ۱



مقدمه


ویولن از آغاز پیدایش ،تاکنون انسانها را شیفته خود کرده است. این ساز ظاهری زیبا و خیره کننده و صدایی بسیار گیرا شبیه صدای انسان اما با اثری جاودیی دارد. با تماشای نوازندگان ویولن در حال اجرا نیم نگاهی به دنیایی جادویی میاندازیم که در آن توانایی جسمانی و جلوه هنری با هم در آمیخته و موسیقی زیبایی را خلق کرده اند. اولین بار وقتی دانش آموزی دبستانی در لندن بودم عاشق ویولن شدم. یک روز معلم موسیقیام جعبه ای زیبا و فریبنده را با خود به کلاس آورد. آن را باز کرد تا ویولن نفیس ترین چیزی که در زندگی دیده بودم را به ما نشان دهد. او با این ساز زیبا چند نت اجرا کرد و زندگی ام برای همیشه به آن گره خورد پدر و مادرم با سماجت بیش از حد من برای داشتن ویولن دریافتند که این درخواست چیزی بیش از رویایی کودکانه و زودگذر است بنابراین کلاس ویولنی با دختر همسایه برایم ترتیب . از ویولن قدیمی او با اندازهی ۳/۴ استفاده کردم که مجموع هزینه ی این کلاس رقمی سرسام آور برابر با ۱۰ پوند !شد اعجاز ،موسیقی در دوران دبیرستان و دانشگاه نیز مرا به خود مشغول کرد و این دلبستگی حتی پس از سالها فعالیت تمام وقت در عرصه ی موسیقی هرگز کمرنگ نشده است.




چرا خواندن این کتاب خالی از فایده نیست همه ی افرادی که با آنها صحبت میکنم – تماشاچیان بعد از پایان کنسرتم، دوستان، همکاران، افرادی که من را با جعبهی ویولن در مترو میبینند – جمله ی مشابهی می گویند ” کاش بلد بودم ویولن بزنم کتاب ویولن For Dummies برای همه ی شماست و همه ی آنهایی که نمیشناسمشان اما میدانم دنبال چه هستند)؛ همه ی شمایی که چنین آرزویی دارید.
و حتی اگر تا به حال ویولن به دست نگرفته اید یا فقط یکبار نواخته اید، این کتاب آنچه باید برای اجرای یک آهنگ بدانید را به شما می.آموزد با اولین نگاه به ساز، شما را با خود به سفری مهیج در مراحل مختلف نواختن ویولن خواهم برد؛ در این سفر به شما خوش خواهد گذشت – قول میدهم فرقی نمی کند که چقدر در نواختن ویولن مهارت داشته باشید (یا حتی اگر اصلاً هنوز مهارتی ندارید این کتاب حرفهایی برای گفتن دارد. اگر به تازگی با این ساز آشنا شده اید میتوانید فصلها را به ترتیب مرور کنید اگر قبلا کمی آموزش دیده اید و به دنبال مطالبی برای افزایش مهارتتان هستید میتوانید روی مطالب مورد نظرتان تمرکز کرده و از بقیه ی نکات صرف نظر کنید.

اگر نوازنده ای ماهر یا حتی معلم موسیقی هستید میتوانید از این کتاب به عنوان مرجع استفاده کنید. اطلاعات بیشتری از روش تدریس فوت و فنها و روشهای جدیدی از نواختن را در این کتاب خواهید یافت که واقعا به دردتان میخورد.


تصورات خنده دار


چون در حال مطالعه ی این کتاب هستید از قبل فرضهایی در مورد شما در نظر گرفته ام:
ویولن دارید. اگر این طور نیست پس . حتماً تصمیم دارید یک ویولن به همراه وسایل جانبی آن بخرید کرایه کنید یا قرض بگیرید درباره ی همه ی وسایل مورد نیاز و همچنین چند وسیله ی جانبی که بسیار هیجان انگیزند برایتان توضیح خواهم داد.
همه ی سبکهای موسیقی را دوست دارید و میخواهید خودتان هم آهنگی اجرا کنید. مصمم هستید ویولن زدن را یاد بگیرید اما از طرفی هم نمیخواهید طی فرایند یادگیری خسته شوید و حوصلهتان سر برود – به همین دلیل است که آهنگهای زیادی در قسمتهای مختلف کتاب گنجانده ام که بتوانید تمرین کنید. لزوماً با نت خوانی موسیقی آشنایی ندارید اما دوست دارید یاد بگیرید. این حس کنجکاوی همان چیزی است که لازم دارید؛ نت خوانی و نشانه گذاری موسیقی را به زبان ساده یادتان خواهم داد تا به همین راحتی که این متن را میخوانید بتوانید متن موسیقی را نیز بخوانید.
مشتاقاید کلماتی مانند پسیکاتو و زینت را به واژگان مورد استفاده تان اضافه کنید. تمام اصطلاحات و واژگان تخصصی موسیقی را که برای مهارت یافتن به آنها نیاز دارید به شما خواهم آموخت.
به فناوری روز و اینترنت دسترسی دارید پس میتوانید به نمونه های صوتی گوش دهید و کلیپهای تصویری ویولن را نیز تماشا کنید.


ترتیب مطالب این کتاب


فرقی نمی کند که چگونه کتاب ویولن For Dummies را بخوانید بعضی فصلها را اول بخوانید و ترتیب فصلها را رعایت نکنید یا این که به ترتیب از آغاز تا پایان را مطالعه کنید این کتاب از بخشهایی مفید و کاربردی تشکیل شده است تا در این سفر موسیقایی همیشه بتوانید بفهمید کجای راه هستید این کتاب شما را از مراحل ابتدایی تا روشها و فنون پیشرفته ی نواختن همراهی کرده و حتی بعضی ملزومات نظریه ی موسیقی را نیز توضیح داده است. اگر به دنبال موضوع خاصی هستید، ترتیب مطالب این کتاب کمک میکند تا زودتر از آن که بتوانید بگویید ”پاگانینی“ موضوع مد نظرتان را پیدا کنید.

بخش اول پس میخواهید ویولن بزنید

بخش اول با معرفی اجزای مختلف ویولن و آرشه شما را با دنیای ویولن آشنا خواهد کرد. (بگویید از آشنایی با شما خوشبختم پس از سلام و علیک و چاق سلامتی، یادتان داده ام که چگونه ویولنتان را کوک کنید و چگونه به راحتی و به صورت (صحیح) آن را به دست بگیرید تا بتوانید شروع به نواختن کنید.


بخش دوم شروع کار مبانی


در این بخش یادتان داده ام که چگونه آرشه را به صورت صحیح به دست راستتان بگیرید و چگونه به وسیله ی آن از ویولن صدا در آورید پس از این که یاد گرفتید چطور آرشه را (روان) روی سیمها بکشید با استفاده از انگشتان دست چپ، هر دو دست را به کار خواهید گرفت تا بتوانید نتهای مختلف را اجرا کنید.


بخش سوم نت خوانی ویولن

با استفاده از نمودارهای ساده ای که در بخش دوم ارائه کرده ام و همچنین به صورت شنیداری قادر خواهید بود کمی از عهده ی نواختن ویولن برآیید اما بالاخره باید خودتان بتوانید نت خوانی کنید در این بخش دقیقا همین مطلب را توضیح داده ام. با آموختن نت خوانی میتوانید چگونگی اجرای هر قطعه را بفهمید همچنین نمادهای اصلی نشانه گذاری موسیقی؛ نتها ریتمها میزانها وزنها و سایر نشانه های موسیقی را به شما نشان خواهم داد.


بخش :چهارم موسیقی شناسی و هارمونی

حتی در ساده ترین قطعات ،موسیقی تمام ویژگیهای فنی موسیقی شناختی دخالت دارند. بنابراین مطالعه ی این بخش از کتاب برای شناخت ساز و کارهای موسیقی که تلفیقی از تمام این ویژگیهاست ،ضرورت مییابد مقصودم از این ویژگیها چیزی نیست جز عناصری همچون گامها کلیدها و هارمونی اشراف بر این نکات فنی موجب میشود که نوازنده با علم و آگاهی هنرنمایی کند، نه کورکورانه.


بخش پنجم موشکافی :بیشتر فنون و سبکها

ویولن به هیچ وجه سازی تک بعدی نیست بلکه ویژگیهای متعددی دارد که قصد دارم آنها را نشانتان دهم در این بخش برخی حرکتهای نرم با آرشه و انگشت گذاری

را می آموزید تا آهنگی که اجرا میکنید دلپذیرتر و زیباتر شود. همچنین کمی هم با دنیای موسیقی فیدل جز و کولی آشنا میشوید و چند راهنمایی در مورد چگونگی اجرای صحیح این سبکها ارائه خواهم کرد.


بخش ششم آماده شوید، آماده بمانید


این بخش را مطالعه کنید تا بتوانید یک ویولن خوب کرایه کنید یا بخرید و از ساز و آرشه ی خود به نحو احسن نگهداری کنید همچنین از وسایل جانبی کاربردی صحبت میکنم که بعضیهایشان در نگاه اول عجیب و غریب به نظر میرسند. خواهم گفت که این وسایل جانبی چه کاری انجام میدهند کدام یک را حتما باید داشته باشید و در عوض با دیدن کدام یک در ساز فروشی پاهایتان به لرزه می افتند


بخش هفتم بخش ده تاییها


ممکن است خانوادهتان بگویند که شما بزرگترین نوازنده ویولن دنیا هستید. اما میدانید که همیشه مطالب بیشتری برای یادگیری در این زمینه وجود دارد. در این بخش، بزرگترین نوازندگان ویولن در گذشته و حال و برخی قطعات موسیقی آنها معرفی شده اند تا لذت ببرید راه و روشهای پیوستن و هماهنگی با نوازندگان دیگر سازهای موسیقی را ارائه کرده و یادتان داده ام که چگونه یک معلم خوب پیدا کنید تا شما را به مرحله ی بعدی سفرتان با ویولن ببرد.



دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا