نحوه ی به دست گرفتن ویولن – آموزش ویولن 3

کوک کردن


پس از آشنایی کامل با ویولن باید نحوه ی کوک کردن آن را قبل از نواختن بیاموزید. هر یک از سیمها نت مخصوص به خود را دارد که روی آن کوک می کنید و در نتیجه با گذاشتن انگشتان روی ،سیم صدای مورد نظرتان خلق خواهد شد. ممکن است کوک کردن ویولن دلهره آور باشد کوک هر چهار سیم ویولن باید هر روز قبل از تمرین بررسی شود گهگاه با نواختن ویولن سیمها از کوک خارج میشوند. این کوک کردن مداوم کمی ناعادلانه به نظر میرسد به هر حال همه ی نوازندگان پیانو که نباید خودشان پیانو را کوک کنند؛ تنها باید یکی دو بار در سال، متخصص حرفه ای کوک کردن پیانو را خبر .کنند نوازندگان فلوت همچنین فرایندی را برای تنظیم کوک فلوت شان انجام میدهند بعضی از مراحل کوک کردن ویولن به مهارت بسیاری نیاز دارد. نکاتی درباره ی کوک کردن و این مراحل مخاطره آمیز هم ارائه خواهم داد. به فصل ۲ رجوع کنید.


و در پایان کار فرایند کوک کردن دیگر مسئله ی بزرگی ،نیست ملکه ی ذهن شده است و نوازنده از کوک کردن ویولن خود شاکی نخواهد بود چرا که کوک کردن صحیح باعث ایجاد صدایی دلنشین می.شود حالا پیانویی را تصور کنید که چند نت آن از کوک خارج باشد و متخصص کوک کردن هم چند ماهی در دسترس نباشد؛ نوازنده ی پیانو باید حرص بخورد و صبر کند اما نوازنده ویولن خودش میتواند نتهای خارج از کوک را دوباره تنظیم کند.


نحوه ی به دست گرفتن ویولن


علاوه بر این که ویولن بدون شک زیباترین ساز است اما بخش دیگری از زیبایی آن در وقار و ادب نوازندهی آن هنگام نواختن ساز نهفته است معمولا نوازندگان بزرگ طوری به نظر میرسند که گویی ویولن قسمتی از وجودشان است؛ این شیوه ی به دست گرفتن ویولن که آسان به نظر میرسد به تمرین بسیاری نیاز دارد.
درست به دست گرفتن ویولن و حفظ تعادل ،آن نه تنها باعث میشود که هنگام نواختن ویولن خوب و آرام به نظر برسیم بلکه از درد شدید گردن نیز جلوگیری می کند. همچنین، بهترین عملکرد وقتی حاصل میشود که تمام عضلات انگشتان و بازوی شما بدون این که زیاد کشیده شده باشند یا مفاصل آنها صدا بدهند، بتوانند هنگام لزوم به آسانی حرکت کنند در فصل ۳ نحوه ی صحیح به دست گرفتن ویولن را آورده شده است. همچنین چند نکته درباره ی وسایل جانبی ارائه داده شده که در نگه داشتن آسان صحیح و متعادل ویولن به شما کمک خواهد کرد.

صدا


ویولن سازی بسیار باشکوه و فاخر است اما شهرت آن بدون همراه و همدم باریکش، آرشه، امکان پذیر نخواهد بود وظیفه ی آرشه فعال کردن لرزش سیم هاست تا ویولن بتواند بخواند این که بدانیم چوب باریک آرشه – که حدود ۷۳ سانتی متر طول دارد و از نواری از موی دم اسب که با پودر سفید شده درست شده است ـ تا چه حد و به چند شیوه ی مختلف میتواند صدا ایجاد کند، واقعا شگفت انگیز است.


نگاهی دقیق تر به آرشه


ممکن است آرشه اجزای کمتری نسبت به هم اتاقی مشهورش داشته باشد اما جزئیات و ظرافت های مخصوص به خود را دارد چطور میتوانید چیزی را که نام یکی از اجزایش موگیر“ است نادیده بگیرید در فصل ۴ شما را با موگیر و سایر اجزای آرشه که اسامی جالبی دارند آشنا کرده ام همچنین نشان خواهم داد که چگونه از آرشه نگهداری کنید تا همیشه در بهترین وضعیت و حالت باقی بماند.


با وجود این که لازم نیست آرشه را کوک کنیم اما قبل و بعد از نواختن به مراقبت مخصوص نیاز دارد و درست مانند ویولن باید به شیوه ی خاصی آن را به دست بگیرید. در فصل ۴ شما را با نحوه ی صحیح نگه داشتن آرشه آشنا کرده و نواختن چند نت را نیز آموزش داده ام.


استفاده از هر دو دست


تصور کنید که با یک دست به سرتان ضربه میزنید و دست دیگرتان را روی شکمتان می کشید. از آنجا که برای ویولن زدن باید دستان شما حرکت بسیار متفاوتی داشته باشند، بنابراین تمرین خوبی برای هماهنگ کردن مغز و دستتان خواهد بود. اگر فردی بزرگسال هستید که برای اولین بار ویولن را دست میگیرید میتوانید این فعالیتهای جدید مغزی را تجربه کنید.


دست چپ مسئولیت زیادی هنگام نواختن ویولن بر عهده دارد با فرود آوردن انگشتان روی سیم ها و برداشتن آنها صدا ایجاد می.شود همچنین انگشتان باید هم به صورت ی و هم عمودی حرکت کنند تا بتوانند صدای نتهای مختلف را روی هر یک از سیم ها ایجاد کنند در نهایت دست چپ به سمت وضعیتهای مختلفی در نقاط دورتر سیم ها حرکت میکند تا بتواند آن نتهای بالای پرابهت و تأثیرگذار را به صدا در آورد. فصل ۵ عملکرد دست چپ را در مسیر صحیح قرار داده سیستم شماره گذاری انگشتان در ویولن را توضیح داده و نشان خواهد داد که چگونه بدون اخذ گواهینامه پرواز و خلبانی میتوانید انگشتانتان را روی نقاط صحیح فرود آورید
اما زحمات دست چپ بدون تماس آرشه با سیمها هیچ اثری نخواهد داشت؛ این وظیفه ی دست راست شماست یعنی نحوه ی صحیح به دست گرفتن آرشه وقتی تمام مهارتهای لازم را کسب کردید آرشه میتواند محدوده ی کاملی از نتها ـ از خواندن ملایم در یک آهنگ شورانگیز تا نتهای کوبنده در قطعات پرحرارت و احساسی – را ایجاد کند فصل ۶ شما را در مسیر صحیح قرار خواهد داد تا با همکاری مناسب دستهایتان به طور همزمان بتوانید آرشه و انگشتانتان را روی نتهای صحیح بگذارید. در این فصل با استفاده از نمودارهایی ساده میتوانید آهنگ بسازید و در پایان آهنگهایی را اجرا خواهید کرد که تمام مهارت شما را به کار خواهند گرفت.


خواندن بین خطوط


اولین آهنگهایی که در این کتاب میبینید با نمودارهای ساده ای نشان داده شده اند و بنابراین نیازی به توانایی نت خوانی ندارند در آغاز یادگیری نوازندگی ویولن این نمودارها برای اجرای آهنگهای ساده به شما کمک خواهند کرد. اما وقتی نحوه ی خواندن نشانه گذاری موسیقی را یاد بگیرید میتوانید آهنگهای پیشرفته تری اجرا کنید و از گنجینه ی موسیقی و قطعات آن لذت ببرید.


نشانه گذاری موسیقی سیستم خلاصه نویسی است که بین موسیقیدانها و دستورالعمل نواختن موسیقی ارتباط کاملی ایجاد می.کند این دستورالعملها شامل اطلاعاتی همچون مشخص کردن نت مورد نظر ریتم و سرعت زدن ،آن میزان بلندی یا ملایم آهنگ و همچنین منبعی ارزشمند از اطلاعات بصری است که به شما کمک می کند نت مد نظر را به صورت صحیح اجرا کنید به علاوه توانایی نت خوانی سبب میشود بتوانید نه تنها موسیقی نوشته شده برای ویولن بلکه همه ی سازها و همچنین خواننده را متوجه شوید و بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا