نکاتی در مورد شروع به کار در مورد نتها، ریتم گرفتن و … – آموزش ویولن ۴



آشنایی با نتها



خواندن موسیقی کمی شبیه روخوانی زبانی جدید است با الفبایی متفاوت از چیزی که همیشه از آن استفاده کنید آهنگ نوشته شده شباهتهایی با آنچه از قبل میدانستید دارد، فقط باید با سیستم جدید نشانه گذاری آشنا شوید نتها متعلق به همان ۵ خط معروف هستند که مانند یک نردبان عمل می.کنند هر چه نتها بیشتر از نردبان بالا روند صدای بالاتری ایجاد می.شود نتها بسته به کشش زمانیشان شکلهای ظاهری پیدا می.کنند نمادهای مختلف درجه صدا و نحوه ی زدن نت البته فقط با آرشه نه با تیر را برای نوازندگان مشخص می کنند.

برای شکستن رمز ،سری فصل ۰۰۷ یا اگر جاسوس ،نیستید، فصل (۷) را ببینید. این فصل شما را با نمادها و نشانه ها و نحوه ی استفاده از آنها برای ایجاد صدا آشنا خواهد


ریتم گرفتن


بدون داشتن ریتم هیچ کدام از ملودیهای دنیا گوش نواز نخواهند بود. سربازان مثل مهره های بازی دومینو میافتند و تُوتَپرها کاملاً گیج می.شوند. ریتم به موسیقی زندگی و انرژی میدهد و باعث میشود بتوانید به هر ساز نوازندگان درام یا ویولن) برقصید فصل ۸ شما را با مهمترین اجزای ریتم آشنا و نحوه ی صحیح نواختن کششهای مختلف را نشانتان خواهد داد در فصل ۹ این ریتمها را به میزانهای مختلف در کنار هم قرار داده و متوجه خواهید شد که کی باید چه آهنگی بزنید.
کند و کاو بیشتر در موسیقی خواندن نت ها در صفحه و دانستن کشش زمانی آنها فقط آغاز کار ساز زدن است. پس از دانستن این مبانی درها به روی موفقیت بزرگ باز خواهد شد.


گام ها و کدهای کلیدی


میدانم که گامها معمولاً باعث وحشت میشوند چون در زمانهای قدیم، اغلب مشق شده و به صورت بی پایان تکرار میشده اند اما گامها حقیقتا چارچوب ساختمان موسیقی را تشکیل داده اند و باعث میشوند نوازندگان بتوانند راه خود را در هر قطعه پیدا کنند. شناخت گامها به شما اعتماد به نفس میدهد و باعث میشود روان بنوازید؛ پس چه اشکالی میتواند داشته باشد در فصل ۱۰ برخی گامهای مهم برای نوازندگان ویولن را آورده شده است.
پس از آشنایی با برخی گامها ابزار مهم برای گشودن کدهای کلیدی را در اختیار خواهید داشت این نشانههای کوچک که شامل ۷ نت دیز و بمل میشوند در شروع هر متن موسیقی وجود دارند و در کل ،متن در شروع هر خط دیده میشوند. کلید، یکی از راه های مشخص کردن نتهای مورد نظر در هر قطعه ی خاص برای نوازنده است. فصل ۱۱ نحوه خواندن و تشخیص کدهای کلیدی را به شما نشان خواهد داد.


هارمونی


با اینکه معمولاً ویولن ملودی یک نت را در زمان واحد می نوازد اما یکی از مزایای سازهای زهی آن است که با داشتن ۴ سیم نوازنده به هنگام لزوم میتواند ۴ نت را در آن واحد بنوازد اما درست مثل ترکیب بستنی و خیارشور که هرگز جالب نمی شود، همه ی نتها با . ا هم خوب کار نمیکنند فصل ۱۲ برخی از این نتها را در هارمونیهای زیبا با هم ترکیب میکند تا مجبور نباشید شوید و وانیل را با هم ترکیب کنید!


شیک شوید


ویولن به خاطر تطبیق پذیری و تنوع آن در خلق صداها و نتها به صورت کامل، از خواندن آرام و لطیف یک لالایی گرفته تا آبشاری خیره کننده از نبوغ و استعداد در یک نمایش هنری، مورد علاقه ی همگان است حتماً بی صبرانه منتظر فراگرفتن برخی فنون زیبا و نواختن تمام صداهای نامتعارف و خارج از ویولن خود هستید. خبر خوش این است که میتوانید با نگاهی به فصلهای مربوط به فنون وسبکهای زیباتر، چند اجرای تر و تمیز انجام دهید.


فن خیره کننده


پس از آموختن چند روش مختلف نواختن آرشه روی سیم ها میتوانید فاصله های جدید به صداها اضافه کنید یا آنها را پررنگتر بنوازید حتی اسامی انواع مختلف آرشه کشیدن هم زیبا به نظر میرسند. شاید وقتی دوستانتان را میبینید، تصادفاً بگویید اسپیکاتو میزنید و پس از یک مکث ،مناسب برای این که بیشتر آنها را متعجب کنید، می گویید این نوعی آرشه کشیدن است که باعث میشود آرشه از روی سیم ها بپرد.


اگر با کلمه Brush stroke برخورد کنید متعجب میشوید که نوازنده ی ویولن با براش چه کار دارد اما لازم نیست به شاگال نقاشی برجسته تبدیل شوید تا بتوانید ویولن بزنید؛ فقط یک حرکت هنری مانند شانه زدن را به آرشه کشیدن خود اضافه کنید که در نتیجه پالت (شستی (نقاشی جدید و کاملی از صداها به نوک انگشتانتان افزوده خواهد شد. فصل ۱۳ فهرست غذاهای انتخابی از روشهای آرشه کشیدن را در اختیارتان می گذارد که بعضی از آنها در بخش گوشت و سیب زمینی و برخی دیگر در گروه دسر شکلاتی قرار دارند.


در فصل ۱۴ با دست چپ به سفری اکتشافی رفته و خواهید توانست انگشتانتان را در طول سیم ها به رقص درآورید تقریباً میتوانید نسخه ی ویولن از پرتاب از ارتفاع را انجام دهید و حرکتهای تر و تمیز دیگری را نیز اجرا .کنید نه تنها نوک انگشتانتان بر یک سیم فرود میآیند و از آن بلند خواهند شد بلکه بر نقاط مختلف لغزیده و لیلی می کنند و هر زمان که بخواهند آماده پریدن روی سیم دیگری هستند. بعضی اوقات در آن واحد دو انگشت مختلف روی دو سیم مختلف مینوازند. فقط وقتی این دو انگشت را به کار میگیرید متوجه میشوید که چگونه دست چپتان را به نقاط بالا و دوباره به جای قبلی برمی گردانید حرکت دهید تا بتوانید نتهای بالا را اجرا یا لغزشهایی با صدای زیبا و اسرارآمیز خلق کنید.


موسیقی جهانی


علاوه بر سبکهای کلاسیک تر نوازندگی فرهنگهای مختلف سراسر دنیا، سبکهای مخصوص به خود را در نواختن ویولن و سازهای دیگر این خانواده دارند؛ از ساز دو سیم چینی آرهو گرفته که صدایی دلکش و جادویی ،دارد تا ساز هندی سارانگی که سازی است رسا و عجیب با سه سیم از جنس روده برای نواختن و صف منظمی از سیمهای فلزی که همنوا مرتعش می.شوند اما برای نواختن سبکهای مختلف لازم نیست آرهو و سارانگی به دست بگیرید؛ فصل ۱۵ شما را به سفری میبرد که در آن میتوانید با ویولن خودتان سبکهای مختلف را اجرا کنید به گونه ای که بتوانید خود را در یک كلوب جز شاد یا در یک کاروان کولی پر شور جا کنید.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا