آموزش کامل معرفی اجزاء مختلف ویولن – آموزش ویولن 5

ویولن خودتان را داشته باشید

با آغاز پروژه ی مهم و مهیج آموزش ویولن ممکن است آن قدر مجذوب آن شوید که بخواهید یکی برای خودتان بخرید اما شاید هم با کمی ،احتیاط ابتدا تا مدتی یک ویولن کرایه کنید هر دوی این راهها برای شروع مناسبند.


یافتن ویولن مناسب با قیمتی مناسب چه خرید باشد چه ،اجاره تصمیمی کاملا شخصی است که پیشرفت و لذت شما از موسیقی را تحت تأثیر قرار میدهد. میخواهید از ویولن تان رضایت داشته باشید؟ پس باید صدای خوبی بدهد فصل ۱۶ نکاتی را که باید قبل از انتخاب بهترین ویولن مد نظر قرار دهید، ارائه داده است.


پس از این که ویولن مناسبتان را یافتید باید بدانید که چگونه از آن به بهترین شیوه نگهداری کنید نگهداری ویولن و آرشه در بهترین وضعیت فقط چند مرحله ی ساده دارد. فصل ۱۷ جزئیات مراقبت روزانه حتی اینکه اگر اتفاقی برای ویولن افتاد چه کار کنیم، تعویض سیمها و مسافرت با خیال راحت با ویولن در دستانتان یا بهتر است بگویم در کاور؟؟ به گونه ای که به آن آسیب نرسد را شرح داده است.


شروع کار با ویولن

در این فصل


نگاهی به قسمتهای مختلف ویولن

آشنایی با چگونگی عملکرد ویولن

بیرون آوردن ویولن از جعبه
کوک کردن ویولن مانند نوازنده ای حرفه ای
کار با کوکها و پیچهای تنظیم


ویولن با وجود اجزای مختلف و بدنهای ظریف و زیبا ممکن است در نگاه اول کمی ترسناک به نظر برسد پس در این فصل ابتدا شما را با ویولن و سپس با اسامی اجزای مختلف آن آشنا خواهیم کرد همچنین در مورد چگونگی ایجاد صدا با ویولن صحبت کرده و مراحل بیرون آوردن آن از جعبه برای اولین بار را شرح داده ایم.


درست است که با اسامی قسمتهای مختلف ویولن آشنا میشوید اما قبل از شروع به نواختن باید بتوانید آن را کوک کنید وقتی به تماشای کنسرت ارکستر سمفونی می روید کوک کردن کار آسانی به نظر میرسد ناگهان در زمانی معین سکوت حاکم میشود. ابوانت لا را مینوازد و سپس تمام ارکستر ساز خود را با آن کوک می کنند، یا همه با هم یا به ترتیب سازهای بادی چوبی سازهای بادی برنجی و سازهای زهی. فرایند کوک کردن زمان کوتاهی لازم دارد؛ شاید کمتر از نیم دقیقه. اما این نوازندگان حرفه ای سالهاست که سازشان را کوک می.کنند نوازندگان همگی در اتاق سبز رنگ پشت صحنه خودشان را به اصطلاح گرم و سازهایشان را کوک کرده اند، پس قبل از اجرای کنسرت فقط بررسی می.کنند بیشتر ارکسترها قبل از اجرای هر قطعه دوباره کوک سازهایشان را بررسی میکـ کنند چون دمای حاصل از چراغهای صحنه و گرمای بدن تماشاچیان باعث میشود سازها کمی از کوک خارج شوند. البته یک مبتدی برای کوک کردن هر سیم باید کلی آزمون و خطا کند.


در این فصل آنچه که برای کوک کردن ویولن باید بدانید را به شما یاد خواهم داد تا وقتی خواستید ساز ،بزنید با اعتماد به نفس کامل در جعبه ی ویولن را باز کنید.

بررسی ویولن


یک ویولن کامل از بیش از ۷۰ قطعه تشکیل شده است اجزای اصلی ساز که در خلال این کتاب آنها را برخواهم شمرد در شکل ۱-۲ نشان داده شده، یک به یک شرح
گشته اند.

یک ویولن کامل از بیش از ۷۰ قطعه تشکیل شده است


کوک ها
حلزونی
جعبه ی کوک شیطانک
بست دسته
بدنه ی ویولن
قسمت پشتی
سیم ها
دنده ها گریف
جعبه ی طنین
روزنه های خرک
زینت
پیچ های تنظیم
سیم گیر
چانه گیر
نقطه ی پایانی
برجستگی زینی شکل



قسمت پشتی

یکی از قسمتهای مهم ،ویولن هم برای ویژگیهای صوتی و هم زیبایی آن است قسمت پشتی ویولن ممکن است از یک یا دو جزء تشکیل شده باشد که برای استحکام و قدرت صدای بیشتر به صورتی منحنی و قوس دار ساخته میشود. میله ی چوبی قطعه ی باریک چوبی – که به قسمت زیرین ویولن، موازی و کنار سیم های پایینی چسبیده است. این قطعه استحکام قسمت بالای ویولن را تقویت و صدای نتهای پایینتر را پر رنگ تر میکند

بدنه

این ،قسمت وسیع ساخته میشود تا بتواند بهترین صدا را تولید کند و راحت ترین و مناسبترین شکل نواختن را برای نوازنده فراهم کند. وجود یک فرورفتگی در میان تنهی ویولن ضروری است تا آرشه بتواند بدون ضربه زدن به ،بدنه آزادانه در طول سیم ها حرکت کند.


خرک

تنها قسمت چوبی صیقل داده نشده در ویولن است که در وسط قسمت بالایی، دقیقاً بین خطوط عرضی کوچک روزنه های ۴ ویولن قرار گرفته است. سیم ها در بالای آن امتداد می.یابند ،خرک ارتعاش سیمها را برای تقویت بیشتر به بدنه ی اصلی منتقل می.کند این جزء کوچک کمی با انحنا ساخته میشود تا با شکل گریف هماهنگی داشته باشد و نوازنده بتواند در آن واحد آرشه را فقط روی یکی از سیمها بکشد.


چانه گیر

جایی است که هنگام نواختن فکتان را روی آن قرار میدهید. (فکر کنید باید اسمش فک گیر میبود جنس این قسمت معمولاً از آبنوس بوده و به شکل فنجان تراشیده می شود تا سمت چپ فک در آن جای بگیرد. چانه گیر به وسیله ی یک قلاب فلزی مخصوص دقیقا به سمت چپ سیم گیر متصل میشود. انواع مختلف چانه گیر بسته به شکل چانه و طول گردن نوازنده وجود دارد. (برای آشنایی بیشتر با نحوه ی انتخاب چانه گیر به فصل ۳ رجوع کنید.


نقطه ی پایانی

برآمدگی کوچک دایره ای شکل از جنس آبنوس که سیمگیر با یک حلقه به آن وصل شده است.


روزنه های f

: شکافهایی که در هر دو طرف خرک قرار دارند. چون به شکل حرف f مورب هستند به آنها روزنه های f می گویند.


پیچ های تنظیم

پیچهای کوچک فلزی که در سیمگیر جای گرفته اند و برای تنظیم کوکها از آنها استفاده می شود.


گریف

قسمت آبنوسی مسطح و صاف با کمی انحناست که بالای دسته ی ویولن و زیر سیمها چسبانده می شود.


دسته

قسمت چوبی بلندی که گریف روی آن چسبانده میشود. دسته، قسمت بدنه را به حلزونی و جعبه کوک وصل می کند.


شیطانک

برآمدگی قسمت انتهایی گریف نزدیک به جعبه ی کوک است که از لرزش سیمها ورای آن نقطه جلوگیری می کند.


جعبه ی کوک

قبل از شروع قسمتهای حکاکی شدهی زیبا جعبه ی مستطیلی شکلی در حلزونی ویولن قرار دارد که به شیطانک در انتهای گریف وصل شده و هر یک از چهار کوک را در محل مخصوص به خود جای داده است.

کوک ها

چهار تکه چوب که برای راحتی چرخش طراحی شده و معمولا از جنس آبنوس ساخته شده.اند هر یک از این چهار کوک در شکافهای دایره ای شکل در جعبه کوک جای میگیرند نوازنده هنگام کوک کردن ویولن با چرخاندن این قسمت هر سیم را شل یا سفت می کند.

زینت

قسمت منبت کاری شده ای که در حاشیهی بالایی و پشت بدنه ی ویولن قرار دارد. زینت هم زیبا است و هم کاربردی چون هنگام ضربه ی ناگهانی بدنه ی اصلی ویولن را در برابر ترک خوردن محافظت می کند. ادای کلمه زینت از تمام قسمتهای ویولن جذاب تر است.


دنده ها

به کناره های ویولن گفته می.شود هنرمند ویولن ساز چوب را خم میکند و به آن انحنا میدهد تا با قسمت بیرونی بالا و پشت هر ساز هماهنگ شود.

برجستگی زینی

شکل برآمدگی ای از جنس آبنوس است که حلقه ی سیم گیر از آن کند.

برجستگی ،زینی بدنه ی ویولن را از آسیب دیدن محافظت عبور می و از ایجاد صداهای تند و مقطع (اگر سیمگیر به قسمت بالای ویولن متصل و مرتعش میشد چنین صداهایی ایجاد میکرد) جلوگیری می کند


حلزونی

به این قسمت در زبان انگلیسی scroll – به معنای طومار و کتیبه – می گویند و برگرفته از کاغذهای پیچیده شده ای است که در زمانهای قدیم به جای نامه از آنها استفاده میشد حلزونی قسمت انتهایی جعبه کوک را تشکیل می دهد تراشیدن و انحنا دادن به حلزونی به مهارت هنری زیادی نیاز دارد. بنابراین ویولن سازهای خلاق این قسمت ساز را فرصتی برای نشان دادن بهترین هنر خود میدانند گهگاه حلزونی را به شکل سر شیر یا شکلهای خیالی دیگر میبینید که نشان دهنده ی سلیقه ی طراح آن است.

جعبه ی طنین

پس از آنکه آرشه در نزدیکی خرک سیم را به صدا درآورد، این قسمت با انتقال ارتعاش صدا به پشت ساز آن را تقویت کند. اگر نیم نگاهی به درون روزنه ی f نزدیک سیم می (نازکترین سیم) بیندازید، ستونی کوچک و استوانه ای شکل از چوب صیقل داده نشده به اندازه ی محیط یک مداد میبینید که از بالا تا پشت ویولن به صورت عمودی قرار گرفته است.

سیم ها

۴ تار پوشیده شده از فلز هستند (معمولاً از نوارهای آلومینیومی یا نقره ای به صورت مارپیچی منعطف حول یک زه یا جسم مصنوعی که در مرکز قرار گرفته ساخته شده اند) که برای ایجاد صدا از ویولن آرشه را روی آنها می کشید. (یا با نوک انگشت یا ناخن تان سیم را می کشید.)


سیم گیر

قطعه ای چوبی به شکل مشعل که قسمت انتهایی بالای هر سیم به آن وصل شده است و خود سیم گیر نیز با زه یا حلقه ی مصنوعی به نقطه ی پایانی ساز وصل شده است.


صفحه

در کیفیت صدای ویولن و همچنین شکل کلی ظاهری آن بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا